En handfull frågor

…till Marcus Jagdell som är skivaktuell med Fathom Life (recension: ‘Progressiv rock med ett budskap’).

Vem är Marcus Jagdell?

Beskriv dig själv med fem ord, med eller utan ”extra kommentarer”.

Jag är en kille på 27 år som bor ihop med flickvän, hund och katt och jobbar heltid på ett kontorsjobb. På fritiden sjunger jag i en kör, umgås med vänner och har de senaste två åren hållit på med mitt musikprojektFathom Life.

Nörd. Stort fan av Science-Fiction, fantasy och allt som hör därtill.

Skämtsam. Får jag tillfälle att säga något roligt har jag ofta svårt att låta bli. Skrattar ofta åt mina egna skämt innan jag hunnit säga dem.

Fundersam.  Jag funderar och dagdrömmer mycket, ofta om helt irrelevanta saker som aldrig kommer inträffa.

Självkritisk.

Hemmabekväm. Jag har inga problem med att vara social men trivs bäst hemma i lugn och ro.

Nämn upp till fem artister/skivor som har betytt mycket för dig som både lyssnare och musiker?

Först och främst Iron Maiden (med Bruce Dickinson). Det band som fick igång mitt intresse för hårdrock på riktigt som 14-åring. Kanske inte mitt favoritband längre men väl värda att finnas först på listan över inspiration.

Arjen Lucassen som skapat projekten Ayreon och Star One med flera. Såg hans konsert ”Ayreon Universe” live i Nederländerna i september 2017 och måste nog säga att det var en av de bästa konserterna jag någonsin varit på.

Opeth. Som jag inte alls gillade första gången jag hörde en kvarglömd Blackwater Park i min bil som jag nu istället tokälskar, ha ha. Mikael Åkerfeldt har med Opeth det där speciella (svenska melankoliska?) soundet som få andra band har.

Marty Robbins. Han var en countrymusiker i USA som var aktiv runt 1950- till 1970-talet och utöver magiskt gitarrspel i låtarna hade han riktigt bra berättande låttexter. Främst gillar jag texter som följer en historia från A till B. Det var han grymt duktig på.

Gary Jules med coverlåten Mad World. För mig världens vackraste låt som alltid är ett säkert kort att återvända till.

Vart kommer namnet Fathom Life och skivtiteln Sovereign ifrån och finns det någon särskild betydelse bakom?

Fathom Life var först tänkt som första textraden i första låten. Jag skulle sjunga ”we fathom our lives, embracing our deaths etc.” men det lät inte alls övertygande när jag sen spelade in det och skrev då om introtexten, men tyckte att själva orden hade en betydelse som klingade väl. Man kan tolka ordet Fathom på olika vis; begripa/förstå/utforska och att ”förstå/utforska livet” är ett underliggande tema på skivan. I början av skivan beskriver jag hur människan förstör miljön och hur det slutligen kommer straffa sig med den sortens ignorans vi har. Mot slutet av skivan beskriver jag istället hur människan håller på och tynar bort i ytliga sociala medier.

Titeln Sovereign kom fram när jag skrev texten till den låten. Lucas Svedberg som gjorde omslaget ritade den stora bläckfisken långt före jag hade någon text till musiken men han lyckades fånga in känslan som jag själv tyckte musiken förmedlade, något stort oroväckande som för med sig undergång. Att döpa låten/skivan till ”Kraken” hade känts ganska töntigt, Sovereign är ett mycket häftigare ord som beskriver lite samma sak.

Hur kommer det sig att Incurvatus splittrades och hur uppstod Fathom Life?

Incurvatus splittrades i januari 2016 efter att vi precis hade bytt replokal. Vi var lite svårstartade då flytten tagit lång tid och under en längre tid hade vi nog känt lite att det knakade i entusiasmen kring att samla ihop oss och repa. Trummisen William hade flyttat till Göteborg (tio mil ifrån oss andra) ett par år tidigare så det blev ofta svårt att få till rep när han kunde och sen tror jag att Viktor (gitarr) och David (bas) hade tröttnat lite på musikstilen. Det var nämligen de som, på det sista repet, tog upp frågan om vi andra ens ville fortsätta och då förstod vi andra att det nog var bäst att sluta. David och Viktor startade istället ett annat band mer inriktat på vanlig rock och jag, Johan och William stod plötsligt utan band.

Johan höll på mycket med egen musik och släppte en egen soloskiva i mars 2016 och det var mestadels i hans hemmastudio som vi spelat in mycket med Incurvatus. Så jag tog med mina låtidéer hem till honom efter att Incurvatus splittrades och vi började spela in en massa olika demosnuttar, mestadels bitar på akustisk gitarr. Efter ett tag började jag få mer riffbaserade idéer på elgitarr och vi spelade in även dessa och då kände Johan att jag nog skulle fokusera på projektet mer själv, som ett soloprojekt, och att han mer kunde vara till hjälp med studioarbetet och arrangemangen.

Jag tog splittringen av Incurvatus ganska hårt, det var ändå ett band jag varit delaktig i under åtta år och vi hade verkligen utvecklats mycket under de åren till att börja bli riktigt bra kände jag. När jag plötsligt stod utan band tog jag ut energin på att försöka skapa egen musik. Vi är fortfarande väldigt goda vänner allihop men när bandet splittrades insåg jag att vill jag fortsätta göra musik kommer jag nog behöva göra det på egen hand ett tag framöver.

Finns det tankar på att turnera med Fathom Life eller är det enbart studion som gäller?

Det finns inga planer på att framföra låtarna live alls i dagsläget. Det är hittills ett rent studioprojekt där trummor, gitarrsolon och bas bidragits ifrån andra personer utspridda i Sverige men visst har jag drömmar på att det någon gång hade varit kul med ett band byggt utifrån projektet.

Text: Magnus Bergström/hårdrock.com