Behemoth bjöd in till pyroteknisk nattvard

Behemoth
Fryshuset Arenan, Stockholm
Datum: 31 januari
Betyg: 4 av 5

Lagom till att de näskittlande rökelserna på scenen har omfamnat publiken mässar den polska kvartetten in – med pompa, ståt och eld. Nergal äntrar scenen med en pondus och respektingivelse som enbart denne frontman kan frambringa.
Tidigare under kvällen har Inquisition, Abbath och Entombed AD – vapendragarna under Behemoths turnéspektakel Europa Blasphemia – värmt upp scenen inför ett slutsålt Fryshuset.
Behemoth tar över stafettpinnen genom att inleda med ”Blow your trumpets Gabriel” från kritikerrosade ”The Satanist” från 2014.
I följande ”Furor divinus” fyller Infernos rytmiska trumslagande hela lokalen och under ”Ora pro nobis luficer” blir det generösa doser av både pyroteknik och allsång.
”Ett klassiskt publikfrieri”, som Lasse Berghagen hade kallat det. Bland det här klientelet hade han dock tagit av sig sin kavaj, snörat på sig löparskorna och sprungit raka vägen hem – med Nergals mörka och skräckinjagande siluett i periferin.

SONY DSC

Att spela ”The Satanist” i sin helhet är inget annat än ett smärre genidrag. Samtliga låtar fungerar alldeles utmärkt i livesammanhang, särskilt ”Ora pro nobis luficer”, ”Amen” och ”O Father O Satan O Sun” som kittlar lite extra kistan.
Ljudbilden lämnar en del att önska under kvällens gång. Vilket undertecknad skyller på lokalen, vars akustik är rent utsagt undermålig i metal-sammanhang. Behemoths framförande är nästintill oklanderligt, vill poängteras.
”Conquer all” och ”Chant for Eschaton 2000”, i sällskap med ett fåtal andra alster från bandets tidigare dagar, avslutar vad som kan liknas vid en nattvard.

SONY DSC

Få band kan bjuda på en så stämningsfull, konstnärlig och övermäktig show som Behemoth. Bara faktumet att Nergal bjuder på oblater till syndande fans på första rad ger valuta för pengarna.
Kommer jag att missa Behemoth på Gefle Metal Festival senare i år? Absolut inte. Kvällens spelning styrker att bandet är en av hårdrocksvärldens starkaste liveakter.

Text: Sofia Bergström/hårdrock.com

Foto: Magnus Bergström/hårdrock.com (arkivbilder från Getaway Rock 2013)